تبلیغات
هواداران بانو شعله رزمجو - تعریف اجزای مکتوب خبر(قسمت سوم)

تعریف اجزای مکتوب خبر(قسمت سوم)

چهارشنبه 14 خرداد 1393 06:17 ب.ظ

نویسنده : مدیر
ارسال شده در: متفرقه ،

لید یک نرم خبر :

درست مانند قلاب ماهیگیری است که مخاطب را به دام می اندازد و به داخل خبر می کشد . این لید می تواند یک جمله باشد اما تفاوت آن با لید سخت خبر این است که به جای جواب دادن به عناصر شش گانه خبر ، سعی می کند با فضا سازی و رنگ آمیزی هر چه بهتر،مخاطب را به خواندن و شنیدن مطلب فرا بخواند و پاسخگویی به شش سوال اساسی و نه لزوما همه آنها را به جملات بعدی لید محول کند .

در نوشتن لید نرم خبر ، باید از خیال استفاده کرد . باید سعی کرد تا موضوع را به طور غیرمستقیم و از راه کنایه مطرح ساخت و سپس با زبانی جذاب یا ادبیاتی ویژه به تشریح آن پرداخت .

نگارش یک نرم خبر درست مثل یک رمان است که باید توجه مخاطب را جلب کند و او را به دام بیاندازد .

 

 

 بدنه نرم خبر :

لحن یک نرم خبر دوستانه و غیررسمی است . مملو از نقل قولهای مستقیم و پس زمینه هایی است که خواننده را به اصل و عمق موضوع می برند .

فراموش نکنید نرم خبر ممکن است گاه دنبال کننده یک سخت خبر باشد . پس لازم است تا با یک یا چند پاراگراف پس زمینه ای خواننده را با اصل ماجرا آشنا ساخت . رنگ آمیزی های مختلف و ایجاد تنوع از دیگر ملزومات نرم خبر است . همچنین ممکن است در لید یا ابتدای بدنه خبر چیزی را گفته باشید یا شخصیت جدیدی را معرفی کرده باشید که نیازمند توضیح بیشتری است . این کار را می توانید با پس زمینه های کوتاه ولی مهم انجام دهید .

بدنه خبر شامل ترکیبی از نظرات افرادی است که شما با آنها مصاحبه کرده اید ، یا دربرگیرنده اطلاعات اصلی خبر و نقلی- روایتی است که کمک می کند جریان داستان به خوبی پیش برود .

در واقع از لحاظ ساختار ، در نوشتن بدنه یک نرم خبر و نوشتن بدنه یک سخت خبر تفاوت چندانی وجود ندارد . اما محتوای یک خبر خود نشان می دهد که چگونه باید گفته شود . مثلا یک گزارش از شخصی رسمی باید به شیوه توصیفی نوشته شود ، حال آنکه گزارش یک رویداد منحصر به فرد باید در لحن ، نحوه بیان و جزئیات ، غیر قابل تصور و انفجاری باشد .

در نوشتن بدنه نرم خبر باید در سراسر متن به مضموم (تم اصلی) وفادار بود ممکن است شما جزئیات زیادی را وارد بدنه خبر کنید ، اما همواره باید به مضمون و ایده اصلی متن بازگردید .

شمامی توانید ارتباط جزئیات را با موضوع هر پاراگراف اندازه گیری کنید . مثلا : هدف پاراگراف نشان دادن این حقیقت است که پناهندگان تازه وارد «کوزوو» در فقر شدید زندگی می کنند . آیا این موضوع  به اینکه تلفن دوبار در هنگام مصاحبه شما زنگ زد ، ارتباطی دارد ؟ قطعا خیر ، مگر آنکه تلفن ها از سوی طلبکاران باشد . آیا این موضوع ارتباطی به این دارد که کفش هایی که آن دختر پوشیده مملو از سوراخ بود ؟ مطمئنا بله .

نکته دیگر در نوشتن بدنه نرم خبر استفاده زیاد از نقل قولهای مستقیم از افراد مختلفی است که یا با آنها مصاحبه کرده ایم  یا نظر آنها را درباره موضوع از طریقی به دست آورده ایم . زبان روایت باید ساده و صمیمی باشد . نرم خبر می تواند یک مقاله اول شخص باشد . شما مضمون را از زبان کسی که در دل رویداد بوده می نویسید  یا خود را به جای او می گذارید و همه چیز را نشان می دهید .

بدنه نرم خبر ، مکان خوبی برای پرورش لید است . شاید همین جا دوست داشته باشید که به آن شش سوال جواب دهید اما عجله نکنید . هر کدام را به اندازه کافی بپرورانید و بگذارید وزن اطلاعاتی که به مخاطب می دهید به طور یکسان در همه قسمت ها تقسیم شود . در نرم خبر مانند سخت خبر نمی توان پاراگراف آخر را چشم بسته برداشت . برعکس سخت خبر ، ردپای گزارشگر و نویسنده خبر در نرم خبر بر جای می ماند در برخی مواقع یک نرم خبر اساسا یک مطلب نظریه ای است شاید پاراگراف آخر همان جایی است که خواننده قرار است هدف اصلی را از خواندن خبر بفهمد .

 

پایان بندی نرم خبر :

نرم خبر در انتها به جایی باز می گردد که لید از همان جا آغاز شده است . شاید لیدتان را با یک نقل قول آغاز کرده اید ، پس در انتها می توانید نقل قول دیگری از همان شخص به کار برید یا با اشاره به آن تمام کنید . شاید لیدتان با توصیف یک رویداد آغاز شده است پس با تکیه به همان ، گزارش را تمام کنید . یادتان باشد پایان بندی شما بسیار مهم است و قرار نیست چشم بسته حذف شود . پایان بندی شما می تواند دربرگیرنده اطلاعات جدیدی باشد که خواننده تنها از طریق خواندن آن می تواند حلقه گم شده متن را پیدا کند .

با این حال پایان بندی شما باید ساده و شفاف و گویا باشد . خواننده باید متوجه شود مطلب شما تمام شده است  یا شما می خواهید همچنان او را منتظر نگهدارید .

شما ممکن است به عنوان یک گزارشگر نظر خودتان را بیان کنید . کاری که در سخت خبر ممکن نیست .

به عنوان یک گزارشگر شما چشم و گوش خواننده هستید . شما باید سعی کنید در بدنه خبر خود مقداری از جزئیات بصری را وارد کنید تا خواننده همگام با شما تماشاچی صحنه ها باشد . این کار به خبر شما زندگی و روح می بخشد .به یاد داشته باشید برای خلق چنین نوشته ای که در آن        جلوه های بصری وجود داشته باشد نمی توانید تنها به مصاحبه های تلفنی بسنده کنید و باید بارها و بارها و با افراد مختلف چهره به چهره و رودررو شوید .

 

اخبار فیچری :

 

فیچر  به جز آنکه به معنی عنصر جذاب لید است ، یک اصطلاح فراگیر و چتری هم هست ، که به گونه های مختلف نرم خبرها اطلاق می شود . نرم خبرهای متمرکز به شرح حال افراد ، مکان ها و چیزها ، متمرکز بر جنبه انسانی خبرها ، نرم خبرهای  مبتنی بر رنگ ، آموزش ، سرگرمی و تب های روز خبری در حوز های گوناگون ، همه زیر عنوان فیچر مطرح می شوند . بنابراین فیچر امروز ، فیچر دیروز نیست چرا که پسوند خبر را با خود به یدک می کشد . امروز عده ای معتقدند که حد و مرز نرم خبر و فیچر به کلی از بین رفته است و حتی نمی توان تشخیص داد که کجا از یک نرم خبر استفاده شده و کجا از یک مطلب فیچری . مطالب فیچری اغلب بر اساس رویدادهای نرم خبر نوشته می شوند .

ماری گیلسپی فیچرنویس روزنامه شیکاگو سان تایمز می گوید : بهترین جا برای یافتن یک فیچر نگاه کردن به چیزی است که در اطراف شما در حال وقوع است . به اخبار نگاه کنید . با مردمی که در یک سوپرمارکت هستند صحبت کنید ، به عبارت دیگر زندگی کنید .

کارول لوتیک دبیر ارشد نسخه های خبری مجله نشنال جئوگرافیک هم معتقد است : هیچ فرمولی برای نوشتن یک فیچر خوب در اختیار نیست .یک فیچر خوب به خوانندگان حس عمیق و متفاوتی از فضا و مکان ارائه می دهد . فیچر می تواند از مقداری خوشمزگی و طنز برخوردار باشد .

لوتیک تاکید دارد که نوشتن چنین فیچری بدون گذراندن دروس دانشگاهی سخت است .

یک فیچر نویس موفق باید چشم به جزئیات داشته باشد . باید پذیرای ریسک های گاه و بیگاه باشد و صحنه یا شرایطی را با زبانی غیرعادی و به گونه ای رقم زند که با عث شگفتی خوانندگان شود  اما در عین حال آنها را گیج و سرگردان نکند . او باید دارای ذوق و سلیقه و حس بذله گویی باشد تا بدون حضور شخصی و ضربه زدن به هدف گزار‌‌ش ، به جای گفتن خبر ، آن را نمایش دهد


دیدگاه ها : نظرات
برچسب ها: شعله رزمجو ، گوینده خبر 22:30 ، رزمجو ، اخبار 22:30 ، گفتگو ویژه خبری ، مریم صادق زاده ، هانیه توسلی ،
آخرین ویرایش: دوشنبه 12 خرداد 1393 01:58 ب.ظ